HERON ELECTRIC – PRODUKCJA W BIAŁYMSTOKU?
Polski samochód elektryczny może zjechać z taśm produkcyjnych a Białymstoku już w przyszłym roku. Tak zgodnie deklarowali na konferencji prasowej 1 października przedstawiciele producenta, rządu i lokalni liderzy PIS. Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz stwierdziła, że po polskich autobusach elektrycznych czas na polski samochód osobowy: „Pierwszy krok został już zrobiony – to transport publiczny, po ulicach polskich miast już jeżdżą autobusy elektryczne. Czas na postawienie następnego kroku w zakresie rozwoju elektromobilności indywidualnej”. Według Emilewicz budowa samochodu elektrycznego jest dużym wyzwaniem a program elektromobilności wpisany w strategię na rzecz bezpiecznego rozwoju Premiera Morawieckiego otrzyma niezbędne wsparcie rządowe. Z kolei Wojciech Czapla koordynator Polskiego Programu Elektryfikcji Motoryzacji wskazywał na zalety lokalizacji produkcji Herona Electric w Białymstoku, który inwestorom oferuje nie tylko dostęp do funduszy „wyrównawczych” ale posiada odpowiednie zaplecze intelektualne w postaci reprezentującej wysoki poziom nauczania politechniki. Uruchomienie produkcji Herona to szansa na dobrą pracę i zatrzymanie w regionie wielu uzdolnionych absolwentów.
Co istotne Heron Electric to nie tylko samochód osobowy ale cała gama pojazdów elektrycznych obejmujaca elektryczne pojazdy wodne (rower wodny, skuter, łodzie i jachty) i lądowe (motorowery, motocykle, pojazdy kurierskie i dostawcze, półciężarówki). „To największe portfolio tego typu produktów w Europie” – twierdzi Czapla. Tej wielkości inwestycje to nie tylko szansa na intensywny rozwój dla regionu, ale także dla współpracujących z projektem polskich firm technologicznych i produkcyjnych. Pełnomocnik zarządu Heron Electric S.A. Robert Olejnik powiedział nam, że wskazywanie konkretnych kooperantów na tym etapie jest przedwczesne ze względu na trwające negocjacje.
Podkreślił, że Konstrukcja podwozia jak i nadwozia Heron Electric jest w całości oryginalnym rozwiązaniem krajowym, wykonanym z kompozytów. Jednostki napędowe dzięki budowie modułowej pozwalają na produkcję samochodu w trzech wersjach napędowych: czysto bateryjnej umożliwiającej przejechanie na jednym ładowaniu ok.300 km , hybrydowej bateryjno-wodorowej – zasięg 450 km i wodorowej – przewidywany zasięg na jednym tankowaniu to około 600 km. Ujawnił, że przewagę technologiczną Herona nad konkurencją światowych potentatów pomogą utrzymać technologie innowacyjne, takie jak H-MAX SORBENT i ACCU MAX CARBONS należące do BEP S.A. z Bydgoszczy. „Stawiamy na posiadające gigantyczny potencjał, oryginalne, pozytywnie ocenione przez naszych partnerów w PAN krajowe zgłoszenia patentowe. BEP S.A. z którą negocjujemy dalsze rozszerzanie współpracy nie jest jedyną spółką z „pomysłem” i unikalnym know-how, która ma szansę rozwinąć się do poziomu znaczącego gracza w branży automotiv, jest natomiast dobrym przykładem, jak ważnym dla rozwoju technologii własnych jest krajowy produkt końcowy na którego rzecz można pracować”.