×

HERON ELECTRIC – PRODUKCJA W BIAŁYMSTOKU?

HERON ELECTRIC – PRODUKCJA W BIAŁYMSTOKU?

Polski samochód elektryczny może zjechać z taśm produkcyjnych a Białymstoku już w przyszłym roku. Tak zgodnie deklarowali na konferencji prasowej 1 października przedstawiciele producenta, rządu i lokalni liderzy PIS. Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz stwierdziła, że po polskich autobusach elektrycznych czas na polski samochód osobowy: „Pierwszy krok został już zrobiony – to transport publiczny, po ulicach polskich miast już jeżdżą autobusy elektryczne. Czas na postawienie następnego kroku w zakresie rozwoju elektromobilności indywidualnej”. Według Emilewicz budowa samochodu elektrycznego jest dużym wyzwaniem a program elektromobilności wpisany w  strategię na rzecz bezpiecznego rozwoju Premiera Morawieckiego otrzyma niezbędne wsparcie rządowe. Z kolei Wojciech Czapla koordynator Polskiego Programu Elektryfikcji Motoryzacji wskazywał na zalety lokalizacji produkcji Herona Electric w Białymstoku, który inwestorom oferuje nie tylko dostęp do funduszy „wyrównawczych” ale posiada odpowiednie zaplecze intelektualne w postaci reprezentującej wysoki poziom nauczania politechniki. Uruchomienie produkcji Herona to szansa na dobrą pracę i zatrzymanie w regionie wielu uzdolnionych absolwentów.

od lewej na pierwszym planie: poseł PIS Jacek Żelek, minister Jadwiga Emilewicz, Koordynator PPEM Wojciech Czapla

Co istotne Heron Electric to nie tylko samochód osobowy ale cała gama pojazdów elektrycznych obejmujaca elektryczne pojazdy wodne (rower wodny, skuter, łodzie i jachty) i lądowe (motorowery, motocykle, pojazdy kurierskie i dostawcze, półciężarówki). „To największe portfolio tego typu produktów w Europie” – twierdzi Czapla. Tej wielkości inwestycje to nie tylko szansa na intensywny rozwój dla regionu, ale także dla współpracujących z projektem polskich firm technologicznych i produkcyjnych. Pełnomocnik zarządu Heron Electric S.A. Robert Olejnik powiedział nam, że wskazywanie konkretnych kooperantów na tym etapie jest przedwczesne ze względu na trwające negocjacje.

Minister Jadwiga Emilewicz – „… czas na elektromobilność indywidualną.”

Podkreślił, że Konstrukcja podwozia jak i nadwozia Heron Electric  jest w całości oryginalnym rozwiązaniem krajowym, wykonanym z kompozytów. Jednostki napędowe dzięki budowie modułowej pozwalają na produkcję samochodu w trzech wersjach napędowych: czysto bateryjnej umożliwiającej przejechanie na jednym ładowaniu ok.300 km , hybrydowej bateryjno-wodorowej – zasięg 450 km i wodorowej – przewidywany zasięg na jednym tankowaniu to około 600 km. Ujawnił, że przewagę technologiczną Herona nad konkurencją światowych potentatów pomogą utrzymać technologie innowacyjne, takie jak H-MAX SORBENT i ACCU MAX CARBONS należące do BEP S.A. z Bydgoszczy. „Stawiamy na posiadające gigantyczny potencjał, oryginalne, pozytywnie ocenione przez naszych partnerów w PAN krajowe zgłoszenia patentowe. BEP S.A. z którą negocjujemy dalsze rozszerzanie współpracy nie jest jedyną spółką z „pomysłem” i unikalnym know-how, która ma szansę rozwinąć się do poziomu znaczącego gracza w branży automotiv, jest natomiast dobrym przykładem, jak ważnym dla rozwoju technologii własnych jest krajowy produkt końcowy na którego rzecz można pracować”.